Uncategorized

Wat moet ik eten voor en na het dansen?

Wanneer je optimaal wilt presteren, is het belangrijk om te letten op het eten en drinken dat je voor en na het dansen nuttigt. Je wilt de beste prestaties kunnen leveren tijdens een training of wedstrijd en daarvoor moet je goed eten, maar wanneer het eten te zwaar op de maag ligt, werkt dit averechts. We raden altijd aan om eten te kiezen dat veel eiwitten en koolhydraten bevat, maar waarin weinig vet terug te vinden is. Ben je iemand die meerdere trainingen of wedstrijden op een dag heeft? Kies dan voor een groter aantal kleinere maaltijden. De standaardindeling van drie maaltijden per dag past dan namelijk niet bij wat jij wilt doen. Meerdere kleinere maaltijden zijn praktischer.

Het belang van goed eten

Jouw lichaam kun je zien als een machine. Wanneer je gaat dansen, wil je dat de machine alles doet wat je van de machine vraagt. Om de prestaties te kunnen leveren, moet de machine de bewegingen en handelingen kennen die verricht moeten worden. Dat is de reden waarom er met regelmaat getraind moet worden. Daarnaast heeft de machine genoeg energie nodig om de handelingen te verrichten die op de planning staan.
Heeft de machine niet genoeg energie, dan kan deze stilvallen tijdens de training of wedstrijd. Gebeurt dit op een onwenselijk moment, dan is de kans groot dat er iets stuk gaat in de machine. Dit gebeurt ook bij jouw lichaam. Vraag je meer van jouw lichaam en heb je het lichaam hier niet de energie voor gegeven, dan is de kans groot dat je een blessure oploopt. In de Russische danswereld heeft dit zelfs geleid tot schade aan de organen, omdat de dansers structureel ondervoed waren.

Manieren om jouw lichaam te helpen

Jouw lichaam heeft vooral energie en vocht nodig om te kunnen presteren. De energie vind je in veel soorten groenten en fruit, maar ook in kipfilet en uiteraard in voedsel met veel koolhydraten. Daarnaast is het van groot belang dat je altijd genoeg water drinkt. Neem daarom graag wat flessen water mee naar een training of een wedstrijd, zodat je op elk moment kunt drinken om zo het vocht weer aan te vullen in jouw lichaam.
Kies vooral niet voor grote hoeveelheden eten met veel vet, varkensvlees of andere vleessoorten. Deze vergen namelijk veel energie van het lichaam bij het afbreken van het voedsel, voordat er energie uit gewonnen kan worden. Dat merk je ook, want na het eten van zulke maaltijden heb je altijd even een dipje. De energie gaat dan naar je maag om het eten te verwerken.

Het avondeten

Heb je de trainingen en de wedstrijden erop zitten en kun je lekker ontspannen om je op te laden voor de volgende dag? Denk dan aan een goed avondmaal. Je vult dan de voorraden alvast weer aan, zodat jouw lichaam alvast op kan laden voor de volgende prestaties. Zeker wanneer je wedstrijden of trainingen op de planning hebt staan, is het onverstandig om alcohol te drinken op de avond, omdat dit veel van je lichaam vraagt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *